Reduser fotavtrykket: 9 tips for fremtidens arrangementer
Om:nord er avhengige av gode partnere og leverandører som har fokus på bærekraft, Berg-Hansen er en av de! Gjennom enkel og oversiktlig bærekraftsrapportering på våre reiser og arrangement bidrar Berg-Hansen til at Om:nord har oversikt over eget fotavtrykk.
I en verden hvor klimaendringer stadig blir mer merkbare, har bærekraft blitt en nøkkelfaktor i planleggingen av ethvert arrangement. Det handler ikke bare om å redusere eget fotavtrykk, men også inspirere andre til å ta gode valg.
Her deler Berg-Hansen 9 tips for fremtidens arrangementer:
Måling av karbonavtrykk:
For å kunne forstå og forbedre arrangementets miljøpåvirkning, er det helt essensielt å måle CO2 ekvivalenter. Dette inkluderer direkte utslipp fra arrangementet, samt indirekte utslipp fra deltakernes reise og transport av varer. Ved å identifisere de største kildene til utslipp, kan man jobbe målrettet med å ta gode valg og redusere disse så langt det lar seg gjøre. Vi har både erfaringen og verktøyene som trengs for å jobbe målrettet med dette.
Utslippsfrie transportmetoder:
Transport står for en betydelig del av et arrangements karbonavtrykk. Å velge en sentral lokasjon som tilgjengeliggjør bruk av kollektivtransport, sykkel eller føttene kan utgjøre en stor forskjell. For de som må fly, er biodrivstoff et bedre alternativ. Og så må vi ikke glemme tog!
Servering og avfall:
Velg lokal mat – kortreist mat reduserer transportutslippene betydelig. Velg smart mat – fjern rødt kjøtt fra menyen og øk heller mengden plantebasert på tallerken. Kast mindre mat – å minimere matsvinn er et viktig skritt mot et mer klimaansvarlig arrangement. En bevisst plan rundt avfallshåndtering sikrer at arrangementet etterlater seg så lite avfall som mulig.
Inkluder deltakerne:
Legg inn et felt i påmeldingsskjemaet der deltakerne angir sin reisevei og transportmiddel. Basert på denne informasjonen kan vi utarbeide en utslippsrapport, som danner grunnlag for videre utslippsrådgivning. Dette er en enkel måte å øke bevisstheten om eget utslipp blant deltakerne på, og de blir samtidig aktive deltakere i arrangementets miljøtiltak.
Tenk lokalt og utslippsfritt:
Velg lokalproduserte varer og tjenester for å minske transportbehovet, og støtt opp om det lokale næringslivet. Be leverandørene dine om å benytte utslippsfri transport når de skal levere tjenester som teknikk til arrangementslokalet.
Gjenbruk:
Vurder å leie eller låne dekor, og unngå engangsartikler. Materiell som kan gjenbrukes eller doneres etter arrangementet reduserer avfall og fremmer en sirkulær økonomi. Dropp «giveaways» eller erstatt de med meningsfulle opplevelser. Alternativt kan du støtte lokale initiativer, som vil forsterke arrangementets positive innvirkning.
Digitalisering – fremtidens format?
Digitale og hybride arrangementer blir mer og mer populære, da møteformen er kostnadseffektiv, og reduserer både reising og materiellbruk. Du kan fremdeles engasjere deltakere fra ulike geografiske områder – les mer om hvordan her.
Bygg kultur:
Kommuniser tydelig dine bærekraftmål og -tiltak, til alle involverte parter. Dette inkluderer ansatte, leverandører, deltakere og resten av samfunnet. Ved å dele din reise mot en mer klimaansvarlig arrangementsgjennomføring, kan du inspirere andre til å følge etter og skape en dominoeffekt av positive endringer.
Vær modig og ta første skritt:
Frykten for å feile og bli kritisert holder oss ofte tilbake. Det viktigste er å begynne – ta det første skrittet, uavhengig av usikkerhet og frykt. Veien til suksess ligger ikke i å unngå feil, men å ta lærdom av de og anse det som en del av utviklingen.
Fremtiden for klimaansvarlige arrangementer
Klimaansvarlige arrangementer er en nødvendighet for å beskytte vår planet for fremtidige generasjoner. Vi er medlem av Green Producers Club, et nordisk initiativ og nettverk som jobber med miljøavtrykket til arrangementer. Sammen jobber vi frem gode løsninger og ansvarlige alternativer, som vi tar med oss inn i vår utslippsrådgivning.
Ved å implementere tiltakene over, vil du ikke bare redusere eget fotavtrykk, men også inspirere andre til å tenke nytt og bli mer engasjert. La oss jobbe sammen for en renere og mer inkludere fremtid.
Telefon: +47 810 56 810
E-post: grupper@berg-hansen.no