Anew Branding trodde de gjorde alt de kunne innen Bærekraft
Helt siden programmets spede begynnelse har Om:nord jobbet tett sammen med merkevarebyrået Anew Branding i Harstad. Det har vært nyttig for Om:nord, men minst like nyttig for Anew Branding. De trodde de gjorde alt de kunne med tanke på Bærekraft, men gjennom aktiv deltagelse i Om:nords kompetanseprogram fikk de seg noen skikkelige aha-opplevelser. Les deres historie her.
«- Vi er elendige på bærekraft»
…men vi har et genuint ønske om å komme dit hvor vi utgjør en reell forskjell. Og vi har tatt de første viktige stegene. Innen akademia er det en kjent floskel at jo mer du lærer, jo mer vet du at du ikke kan. Dette er en god metafor for vår reise i bærekraft.
Satt litt på spissen kan vi si at vi startet med en tanke om at det er veldig lite vi som et merkevarebyrå kan gjøre utover å huske å skru av lyset når vi forlater kontoret, og sortere søpla vår. Samtidig ville vi ikke slå oss til ro med det. For en tid siden fikk vi et utrolig spennende oppdrag fra Næringsarena Nord (et samarbeidsorgan mellom alle næringsforeningene i Nord-Norge) med å utvikle merkevaren til en arena som skulle bidra til å gjøre det nordnorske SMB-markedet klare for det grønne skiftet. Plutselig hadde vi tilgang på fantastisk ekspertise innen bærekraft. Dette inkluderte både hva vi kunne gjøre annerledes i et miljøperspektiv, men også konkret hvilke endringer som må til for å sikre at vi ivaretar vårt eget markedsgrunnlag gjennom det grønne skiftet. Og det var da det gikk opp for oss. Erkjennelsen, som ble til tittelen på dette innlegget, nemlig at vi er elendige på bærekraft. Ikke fordi vi gav faen, men fordi jo mer vi lærte om bærekraft, jo tydeligere ble det for oss at vi manglet kunnskapen som gjorde
Om:nord
Merkevaren til den nevnte arenaen ble til Om:nord. Om:nord er et samarbeidsprosjekt mellom Næringsarena Nord, UN Global Compact Norge (UNGC-N), NHO, Kraft og LUP Innovative anskaffelser. Sammen har de utviklet et program som skal bidra til å rigge nordnorsk næringsliv for fremtiden gjennom kompetanseheving og tilgjengeliggjøring av relevant informasjon, tips og nyttige verktøy. De neste tre årene kommer de til å arrangere en rekke seminarer, kurs og kompetanseprogram hos næringsforeninger i hele landsdelen som bedrifter kan delta på gratis. Sammen med prosjektledelsen har vi utviklet merkenavn, visuell identitet, nettside og en del materiell til arenaen, og Om:nord er allerede i full gang med å løfte kompetansen på bærekraft i nordnorske bedrifter.
Vi er nå medlem av UNGC-N, noe som innebærer at vi har forpliktet oss til deres ti prinsipper for ansvarlig næringsliv. Vi deltar aktivt i Om:nords kompetanseprogram, og har utnevnt en egen bærekraftsansvarlig på huset i Marie Uglum Døsen. Vi vil rapportere årlig på egen innsats og fremdrift innen en rekke aspekter av bærekraft, slik at vi til enhver tid er åpne med oss selv og med omverden om hva vi har lykkes med og hvor vi må bli bedre.
Hvorfor gjør vi dette?
En del av det handler selvsagt om det etiske og idealistiske i det å bidra til en bedre verden for de neste generasjonene. Men det handler vel så mye om en realitetsorientering om hva som må til for å sikre egen, fremtidig konkurransekraft. Faktum er at det grønne skiftet kommer med en tsunami av nye lover og reguleringer som vil gjøre det ekstremt vanskelig for næringslivet å få oppdrag fra det offentlige, tilegne seg kompetent arbeidskraft og ikke minst forhandle gode avtaler med finansinstitusjoner, med mindre de tilfredsstiller en rekke krav knyttet til nettopp bærekraft. Hvis man ikke nå tilegner deg den nødvendige kunnskapen om hva som skal til, og deretter rigger seg i henhold til dette, risikerer man å komme ut av det grønne skiftet sterkt svekket.
En annen heldig effekt av den økte kunnskapen er at vi nå er i posisjon til å dele denne med våre kunder. Med økt kunnskap om utvikling av bærekraftstrategier kan vi implementere dette i hvordan vi jobber med små og store prosjekter for våre kunder, og gi kvalifiserte råd knyttet til hvordan andre også kan styrke seg innen tematikken. Dette gir både våre kunder og oss ytterligere konkurransekraft utad. En god gammeldags vinn-vinn, med andre ord.
Økt kunnskap som verktøy
Vårt utgangspunkt i denne reisen er ikke unikt. Det finnes 18.000 små og mellomstore bedrifter i Nord-Norge. Kun et fåtall av disse har tatt de nødvendige grepene for å gjøre seg klare for det endringene som kommer i kjølvannet av det grønne skiftet. Dersom landsdelen ikke tar grep vil vi oppleve et næringsliv i nord som blir langt mindre relevant i tiden som kommer. Dette er et felles ansvar. Vi måtte stikke fingeren i jorda og innse at vi måtte gjøre mer. Verktøyet vårt ble økt kunnskap.
Nå er vi klare for å gjøre det vi kan, og oppfordrer samtidig alle andre til å sette seg godt inn i problematikken, og tilegne seg kunnskap om hva det grønne skiftet vil innebære for sin bedrift. Til dette er Om:nord en fantastisk (og gratis!) arena. For det handler om nord! Og om nords evne til å ta et aktivt eierskap til sin egen fremtid som en attraktiv region for næringsvirksomhet gjennom det grønne skiftet, and beyond.