Effektive løsninger - med miljø i fokus

Fauske Rør satser på innovasjon og bærekraft

For Fauske Rør handler innovasjon om mer enn bare ny teknologi. I samarbeid med Bademiljø fokuserer bedriften sterkt på å gjøre sine tjenester mer tilgjengelige, effektive og ikke minst bærekraftige. Daglig leder Bård Lyng Olsen er tydelig på selskapets samfunnsansvar og deres offensive tilnærming til miljøspørsmål.

Skrevet av Sverre Breivik - Saltenposten


Det er allerede kommet krav fra myndighetene, og de vil nok bare bli strengere. Derfor er det en klar fordel å ligge i forkant. For oss handler det om å redusere vårt CO2-fotavtrykk og kontinuerlig ta nye steg i riktig retning, forteller Lyng Olsen engasjert.

For å få en dypere innsikt i sin egen miljøpåvirkning, har Fauske Rør nylig gjennomført en omfattende vesentlighetsanalyse i regi av OmNord. Dette programmet anbefales varmt av Lyng Olsen til andre bedrifter som ønsker å styrke sitt bærekraftsarbeid.


Grundig analyse gir resultater
– Vi har gjennomført en vesentlighetsanalyse via Om:nord for å få innsikt i egen drift og bærekraftspotensial, forklarer Lyng Olsen. Han understreker at dette arbeidet ikke bare avdekker viktige miljøgevinster, men også kan føre til bedre økonomi og åpne dører for grønne lån.

Denne fremtidsrettede tankegangen gjennomsyrer flere aspekter av driften. Fauske Rør har konkrete planer om å elektrifisere sin bilpark. Samtidig har de allerede implementert tiltak for å optimalisere hverdagen og redusere sitt fotavtrykk i hele verdikjeden. Både Bademiljø og deres leverandører har et økende fokus på miljø, noe som resulterer i at de nå tilbyr ferdig tilpasset materiell for å minimere avfall. Lokalt har Fauske Rør også etablert en avdeling på Rognan i samarbeid med Saksenvik Bygg og Elsell, hvor de samproduserer strøm fra solenergi – et konkret eksempel på deres miljøengasjement i praksis.

– Vi har blitt mer bevisst på planlegging av kjøring, varebestilling og avfallshåndtering, så vel som vår utvidete verdikjede når det kommer til påvirkning og avtrykk. Dette betyr at vi har blitt enda bedre til å planlegge hele virksomheten vår, og fordelene kommer både kundene, miljøet og oss selv til gode, påpeker han.

Digital rørlegger – en smart løsning for kundene
Et annet bemerkelsesverdig eksempel på Fauske Rørs fremsynthet er utviklingen av den digitale rørleggertjenesten. Denne innovative løsningen lar kunder bestille time for en videosamtale med en erfaren rørlegger via kjente plattformer.

Tenk deg en kunde med behov på en hytte til fjells eller på en øy. Gjennom en halvtimes Facetime-samtale kan vi sammen få et klart bilde av jobben som skal gjøres. En fysisk befaring ville tatt mye lengre tid for begge parter. Tilbudet er primært ment for å forberede rørleggeren, gi et bedre grunnlag for tilbud og spare ressurser, forklarer Lyng Olsen

Nils Arve Sandberg fra Tverlandet er en av de fornøyde brukerne. Da han skulle flytte et kjøleskap med vannkobling under kjøkkenoppussingen, fikk han effektiv hjelp via en videosamtale med Fauske Rør.

– I løpet av få minutter på mobilen hadde rørleggeren sett røropplegget og guidet meg trygt gjennom prosessen med å stenge hovedkranen og koble fra vannet. Det var enkelt, smidig og sparte meg for unødvendige kostnader, forteller Sandberg, som selv jobber med digitale løsninger og er imponert over konseptet. – Neste gang jeg trenger rørleggerhjelp, vil jeg ikke nøle med å bruke den digitale tjenesten igjen.

Den digitale rørleggeren er en ny og praktisk tjeneste fra Fauske Rør, tilgjengelig for bestilling på digitalrorlegger.no. Rørleggermester Tommy Mosti er klar til å hjelpe kundene digitalt. Tjenesten koster kr 650,- for 30 minutter.

Gjennom denne innovative tilnærmingen viser Fauske Rør hvordan teknologi kan brukes for å gjøre håndverkstjenester mer tilgjengelige og effektive for kundene.




Vil du lese om flere bedrifter i Indre Salten og hva de er STOLT over? trykk her 


Neste
Neste

Gratis kompetanseprogram i bærekraft