Nye perspektiver på bærekraft - Hvordan kan små bedrifter være med å påvirke?

De ansatte i TV Klipp; TONJE VONSTAD, THOMAS SÆTVEIT JENSEN og MARILEE GOULET

Usikker på egen påvirkningskraft
Som et lite selskap med tre faste ansatte skal det sies at våre forventninger til å delta på Om:nord-programmet i stor grad knyttet seg til hvordan det kunne gi oss et konkurransefortrinn. Ikke fordi vi ikke har interesse i bærekraftig forretningsdrift, men fordi vi trodde vi allerede opptrådte med et så stort miljøhensyn som vi har kapasitet til.

Hvorfor vi tenkte slik er ganske lett å peke på i etterkant - det handlet om mangel på kunnskap - kunnskap vi ikke visste vi manglet. Sannsynligvis er denne lett skeptiske holdningen et gjenkjennelig standpunkt for mange små og mellomstore bedrifter, spesielt i et presset økonomisk landskap. Men det skulle da forandre seg.


Felles forventninger og mål
Vi i TV Klipp driver med digital markedsføring og medieproduksjon, og har små og store kunder i både privat og offentlig sektor. Vi ønsket derfor hovedsakelig å lære om kommende krav for rapportering og omstilling til bærekraftig praksis, for å kunne stille sterkere i anbudsprosesser. Men vi innså raskt at vi måtte tenke bredere enn som så. Det viktigste vi gjorde før første workshop var å ta et internt møte hvor vi diskuterte tre sentrale temaer:

● Hva bærekraftsomstilling kan gjøre for vår bedrift.

● Hvilke tiltak vi kan vurdere, som vil være mest utslagsgivende for miljøet.

● Hvilke spesielle utfordringer og muligheter vi har som mediebyrå.

Dette var svært nyttig, da disse temaene skulle vise seg å bli sentrale i det videre arbeidet.


En god start med åpen innstilling
Som resultat av våre forberedelser gikk vi inn i første workshop med flere viktige spørsmål.

● Hva går inn under begrepet “bærekraft”?

● Kan vi som en liten bedrift gjøre en nevneverdig forskjell?

● Er omstillingsarbeid økonomisk forsvarlig for oss?

● Kan vi som formidlere være med på å påvirke etterspørselen etter bærekraft?


Selv om vi fortsatt var noe usikre, hadde vi begynt å tenke på bærekraftsarbeidet med et mer åpent sinn, større innsatsvilje og erkjennelse av behovet for innspill.

Workshopene en intensiv blanding av læring, analyse og en faktisk start på eget arbeid mot omstilling. Det åpnet øynene våre for hva bærekraft egentlig omfatter. Vi fikk bekreftet at en viktig del av prosessen er å identifisere de faktorene ved vår forretningsdrift som gir størst utslag, og vurdere tiltak ut ifra vår evne til å påvirke disse faktorene.

Et oppgjør med motforestillinger
Det er verdt å nevne at vi ble vi møtt med en del skepsis når vi konfererte med kunder og samarbeidspartnere om vår deltakelse i programmet. Mye var knyttet til begrepet “bærekraft”, fordi det ofte misbrukes, men også til den praktiske relevansen det har for vår drift, hvor det meste foregår digitalt.

Selv hadde vi også reservasjoner mot å påvirke forholdet til våre kunder. Hvordan tilnærmer man seg kundenes budskapsformidling med ønske om å sette bærekraft i fokus? Det å være mer selektiv i valg av kunder er problematisk, og forholdene er sjelden helt svart/hvitt: For eksempel kan en stor kunde med negativ miljøpåvirkning samtidig være en av de største bidragsyterne til grønn omstilling både økonomisk, politisk og omdømmemessig.

Gjennom workshopene fikk vi svar på alle våre opprinnelige spørsmål, og mulighet til å ta opp og bearbeide alle motforestillinger. Samtidig, desto mer vi ble utfordret til å tenke på vår egen situasjon, desto flere nye spørsmål fikk vi. Forskjellen var at disse spørsmålene gikk mer og mer på å løse utfordringer ved vår egen drift og oppnå resultater som gagner alle.


Mål, og medfølgende utfordringer
Et veldig konkretiserende verktøy var vesentlighetsanalysen som alle gjennomførte. Det er en systematisk vurdering av egen påvirkning, både faktisk og potensiell. Vi identifiserte både lettere angripelige faktorer og områder som vil kreve nøye strategiarbeid for å tilnærme seg.

Den største utfordringen her er at desto større utslag disse faktorene har, desto større risiko innebærer det for bedriften å ta tak i dem, både med tanke på økonomi og omdømme.

Heldigvis er et viktig moment i analysen å sette seg delmål, som bryter ned bærekraftsarbeidet i realistisk gjennomførbare biter over en gitt periode.

Med tanke på hvor mye vi har lært på kort tid, skulle vi gjerne hatt både én og to workshoper til. Men vi har nå både kunnskapen, motivasjonen og verktøyene som skal til for å gå videre med vårt omstillingsarbeid. Og ikke minst forståelsen av at det å satse på bærekraft i bunn og grunn handler om å styrke bedriften, som igjen øker vår positive påvirkningskraft.


Artikkelen er levert av TV Klipp AS

 
 


 
Neste
Neste

Underveislading for tunge kjøretøy